Hiking, walking, scuba diving & junglerunning

14 oktober 2009 - Taman Negara, National Park, Maleisië

Ha iedereen!

Zoals J. Cruijff weleens zegt: iedere collumn heb ze nadeel. Bij ons ook, want het verschijnt nogal onregelmatig. Toch hier de nieuwe!

Hiking:

Over de Cameron Highlands kunnen we in principe kort blijven. Het ligt vrij hoog en was daarmee vrij koud. De moesson zorgde voor een in Nederland rond deze tijd ook bekend fenomeen, namelijk regen. Toch hebben we in een vrij droge dag een wandeling gemaakt naar de theeplantages van Boh. We hebben daar kunnen genieten van een mooi uitzicht, met een lekker kopje (warme!) thee. De weg terug hebben we half gelift (staand achterop een jeep), half ge-openbaar vervoerd. De volgende dag regende het pijpenstelen, en hebben we het wandelen gelaten voor wat het is. Op naar Penang!

Walking:

De kleinste provincie Penang kent de op-een-na-grootste stad van Maleisie, Georgetown. Wegens zijn handelsachtergrond kent de stad, gelegen op een eiland, erg veel verschillende bevolkingsgroepen. Voor ons betekende dat dan weer Indiase curry, vervolgens Chinese nasi enzovoort. Lekker! We hebben daar op een brommert (links) over het eiland gereden en Boeddhistische (grootste van Maleisie) en Hindoestaanse tempels bezocht. Bij een tempel zijn we gezegend voor een behouden reis! Daarbij krijg je as over je hoofd gegooid en een streep as op de kop, terwijl een tweede monnik luid staat te zingen. Op Penang Hill hebben we de stad van bovenaf kunnen bewonderen. Georgetown hebben we de rug toegekeerd na de oude stad goed te hebben doorgelopen. Op de route lag een erg mooie Moskee. Terwijl wij probeerde de toren en de moskee op de foto te krijgen, werden we gewenkt door een mooie man die zich later voorstelde als Dean. Met deze man hebben we een uur gediscussieerd over het geloof en de Koran. Van hem mochten we drie boekjes uitkiezen die wij moesten lezen, waardoor we nu meer weten over de Koran dan de Bijbel.

Scuba diving:

Onder het mom, 'de boog kan niet altijd gespannen zijn', hadden we besloten een 'welverdiende' vakantie in een vakantie te nemen op de Perhentian Islands. Even een paar dagen plat op een strand zou de lust voor meer reisavontuur weer moeten aanwakkeren. Deze gedachte heeft pakweg 1 uur stand gehouden, omdat we wel eens een proefduik wilden nemen in de helderblauwe zee. Vervolgens wordt je in een wetsuit gehezen, krijg je een 'jasje met fles' (BCD met cilinder) aan, zoek je twee flippers uit en sta je op de bodem van de zee. Wauw! Dat smaakte naar meer (niet de zoute zee, maar het duiken)! Dus... PADI halen, weg vakantie in vakantie. 's Ochtends stonden we vroeg op om te duiken, en tegen 15u moesten we huiswerk maken. Dag 3 deden we twee duiken en ons theorie-examen, waardoor we pas om 22u vrij hadden! Dag 4, onze afstudeerduik was de gaafste, met veel soorten vissen als de Clownfish (Nemo), Triggerfish, Blue Spotted Stingray, Parrotfish en de Morish Idol  (onze favoriete lievelingsvis). Na de laatste duik hadden we nog een middag en een dag om aan ons kleurtje te werken.

Junglerunning:

Nu zijn we 'among the giants'. In het Taman Negara-oerwoud is alles groot: bomen, mieren, vliegen, motten, rupsen, kikkers, wandelende takken, duizendpoten. Alleen de schorpioenen, wilde zwijnen en vleermuizen lijken hier 'normaal' te zijn. Na twee dagen wandelen hebben we al van alles gezien, met als hoogtepunt (letterlijk en figuurlijk) de Canopy Walkway. Het oerwoud is ontzettend mooi en imponerend, zeker met alle geluiden die het voortbrengt. Soms wordt het alleen een beetje te veel. In de Gua Telinga waren we in een grot gekropen met duizenden vleermuizen. Creepy, maar te doen, totdat ze allemaal om je oren beginnen te vliegen! Vluchten was de enige optie. Ook de bloedzuigers zijn hier in grote getale aanwezig. Na een tijdje was Nienke er zo klaar mee, dat ze een nieuwe sport heeft bedacht. Junglerunning, nu al populair in Taman Negara, maar 'coming to your local sportstore soon'!

Volgende stop is Melaka. Een stadje waar volgens sommige locals de Taco-griep is uitgebroken. Omdat wij daarover niets in het nieuws lezen, en omdat Melaka veel Nederlandse invloeden heeft, wagen wij een kansje en gaan er toch heen.

Tot snel (we zitten alweer bijna op de helft)!

Senderos Haggedissios en Nienke Nachtvlinder

ps. Foto's plaatsen is lastig op alle brakke computers hier in Maleisie.

1. MJ:
    FIJN HEUR!
  2. Nellie/Jan:
    14 oktober 2009
    Ha, vandaar dat rennen hier en overal: om niet zo'n bloedspoor achter je aan te hebben bij een gewoon kuier loopje!
    Hoe meer bloedzuigers, hoe beter dus de conditie!
    Arme Nienke!
    Jullie zijn bijzonder bedrijvig bezig met vakanties in vakantie te vieren!! Goed zo! Zo heb je waar voor je geld! Ha, ha!
    Veel plezier in Melaka, handjes dus wassen na wc bezoek daar!
    Dikke kus, mam
  3. Leonie:
    14 oktober 2009
    Vroeger werden bloedzuigers gebruikt voor medicinale doeleinden; zo erg zijn ze dus niet ;> Enjoy!

En bedankt voor de kaart!

x Leonie
  4. Roetertjes:
    14 oktober 2009
    Wat leuk, weer een berichtje!
    Ik vind het helemaal niet erg hoor, dat jullie bijna op de helft zitten.. Maar jullie zullen er vast nog wel een paar maanden kunnen blijven!
    Jammer dat foto's plaatsen zo moeilijk is, maar van google worden we ook wel jaloers hoor! ;)
    Veel plezier!

Xx je zusje leonie (voor de verwarring :P)
  5. Anneke:
    Hoi Nienke en Sander,
    Wat een leuke dingen maken jullie mee, maar ook doodeng die vleermuizen, was niets voor mij!
    Ik zou er ook als een gek vandoor gaan!
    Maar geniet van alle leuke dingen! Veel plezier nog!
    Groeten van ons allen.

Anneke.
  6. Berber:
    15 oktober 2009
    Wat een activiteiten allemaal. Gaaf hoor! Ik had eerlijk gezegd ook niet gedacht dat jullie jezelf tijd zouden gunnen om eens big time te chillen...
    Junglerunning klinkt dan ook niet vreemd in de oren, haha.
    Ben benieuwd naar jullie foto's!

Liefs Berber.
  7. Nick Roetert Steenbruggen:
    15 oktober 2009
    Weer een erg leuk verhaal! Gefeliciteerd met jullie PADI en geniet nog 1½ maand daar! Liefs Nick
  8. Ellen:
    16 oktober 2009
    Hey Sander en Nienke,

Dat duiken was het opgeven na jullie vakantie in de vakantie uiteindelijk dus zeker waard!
    Ben benieuwd naar de foto's.. en bedankt voor het kaartje!
    Super leuk!
    Nienke, we hebben je gemist bij ons etentje met de 'volleybalmeiden' hoor, maar wel aan je gedacht natuurlijk!

Liefs Ellen
  9. Ap en Rikje:
    16 oktober 2009
    Wat een verhalen weer. Kan me voorstellen dat je voor die beesten op vlucht gaat.
    Het duiken was vast een hele belevenis.
    Veel plezier in Melaka.

Dikke kus pappa en mamma
  10. margot:
    hoi lieve mensjes,

Volg jullie al de hele tijd, de avonturen klinken bekend in de oren van onze meiden, maar toch ieder reis heeft zijn eigen verrasingen. Jullie doen weer heel andere dingen dan de gelokken meisjes , heel dapper en spannend en echt dingen om de rest van je leven te blijven herinneren, ondanks al het engs ......you survived a liftme experience...Ga zo door!

veel liefs van de gelokjes uit standdaarbuiten
  11. Caro:
    Stelletje actievelingen!!

Wat doen jullie daar veel zeg, voel me al een luilak hier in Oz! Straks moeten we maar even flink chillen op Bali, dat gaat zeker lukken!
    Heel veel plezier,

Dikke kus Caro
  12. Charleen:
    17 oktober 2009
    Haii! Wat een 'droog' verhaal weer, erg leuk om te lezen! En typisch dat je na een uur toch maar besloot om weer actief te worden, haha! Heerlijk zo''n reis, geniet er lekker van...Hier is het brrr koud aan het worden, zo'n 12 graden!! Ben trouwens benieuwd naar de junglefoto's, maar dat kan inderdaad wel geruime tijd duren voordat die eenmaal zijn ge-upload...

Liefs,
    Charleen
  13. Cathy:
    19 oktober 2009
    Hee Sander en Nienke,

Kreeg de site van mijn paps en ben even als een gek alle reisverslagjes gaan lezen. Klinkt echt super leuk allemaal, wat een avonturen! Ik ben echt super jaloers op jullie, zit hier gewoon in de altijd fijne UB te studeren hoor :(. Geniet van al het moois daar en houd iedereen hier goed op de hoogte met de leuke verhalen!

Hele dikke kus,
    Cathy
  14. Hans & Willemien en de rest:
    19 oktober 2009
    Beste Nienke en Sander,

Jullie verslagen komen onregelmatig binnen, onze reacties zijn van hetzelfde niveau, dit is namelijk de 1e. Wist dat jullie de rondreis zouden maken en regelmatig ook er over gesproken met Ap en Rikje en anderen, maar door de vele beslommeringen in september en oktober toch in de vergetelheid geraakt. Kom nu toch jullie mail tegen en toch maar gauw even iets laten horen. Als ik de verhalen lees zijn er veel overeenkomsten met die van Josien en Leonie, maar juist ook weer heel anders, uit jullie verhalen is duidelijk de sfeer van jungle, overleven, andere culturen te halen. als jullie over Vietnam praten dan denk je meteen aan alle films die over de oorlog daar gemaakt zijn, apart! Ook jullie zullen weer veel ervaringen en diploma's rijker zijn als jullie naar Nederland komen. Nog heel veel plezier daar en laat binnenkort weer van mij horen. Hier in Wijhe hebben wij het ook druk gehad. begin september een concours georganiseerd waar Merel en Fleur aan meededen. Sam werd 9.9.2009 9 jaar, ons gezin is uitegbreid met een Tibetaanse berg terrier, 10 cm hog en 9 weken. Omdat er zoveel negens in het hele verhaal voorkomen (hondje heeft Sam met z'n verjaardag gekregen) hebben we hem de naam NEUF genoemd. Merel haalt vrijdag haar nieuwe verzorgpony op genaamd Sylvester. Jolijn is druk doend met de modeopleiding en volleybal. Sam druk met de voetbal en het instampen van de tafels op school. Tenslotte gaat Willemien, mocht je het nog niet weten, de winkel verkopen. tot nu toe hebben wij geen opvolging en gaat de winkel per 31.12. dicht. Willemien heeft vanaf 1.2.2010 alweer een baan in de mode. Dus komt allemaal wel goed. And me.... Still going strong!

Nogmaals veel plezier en genieten, jullie zullen hier in de toekomst nog vaak aan terugdenken.

Groet,

Hans, Willemien, Jolijn, Merel, Fleur, Sam en ..........Neuf
  15. Annet en Bert Apeldoorn:
    25 oktober 2009
    Ha die Nienke en Sander,

Volgens ons hebben jullie het daar wel naar jullie zin. Als we de verhalen lezen maken jullie van alles mee. Geniet er lekker van. Dat hadden jullie toch ook zo gepland. We beseffen ons dat jullie nagenoeg al weer halverwege jullie vakantie zijn. Tijd vliegt, maar dat weten jullie zelf ook. In de veronderstelling dat jullie nog in Nederland waren belde ik begin september naar Ap. We belden om jullie een goede vakantie en fijne tijd toe te wensen. Helaas was ik een dag te laat met mijn telefoontje. Ik vertelde Ap dat ik jullie een mailtje zou sturen, en dat blijft dan weer hangen. Des al niet te min vandaag achter de PC om jullie te mailen. Jullie ervaringen lezen we telkens en zo te horen is het daar prachtig en genieten jullie. Een aantal weken geleden heb ik nog paar maal aan jullie gedacht toen het weer in Azie behoorlijk op zijn kop stond. Jullie zijn daar goed door heen gekomen.
    In Apeldoorn is weinig te melden behalve dat het mooie weer voorbij is, maar dat hadden jullie vast ook van anderen gehoord. Alles gaat hier zijn gangetje en bijzonderheden hebben we niet. We wensen jullie nog een fijne tijd. Geniet van de mooie landen, jullie welverdiende vrije tijd en van elkaar. Wees voorzichtig en we zien jullie een eindje verder in de tijd weer terug.

Groet, Annet en Bert RS.