Knalpot, asbak, wastafel, notaris, koelkast, stuur

21 november 2009 - Wonosobo, Indonesië

Hey iedereen!

Op Bali schreven we nog dat het leven rond de evenaar altijd puffen en zweten is. Het kan ook anders. Hieronder het een-na-laatste schrijven vanaf de andere kant van de wereld.

Na Ubud zijn we doorgetrokken richting het noordwesten van Bali, om de aansluiting met Java te pakken. Voordat we naar Java gingen, zijn we een nachtje in Lovina blijven slapen. Om 6u in de morgen zaten we in een piepklein bootje op de Balinese zee. Wat doen? Een droom van Nienke vervullen. Dolfijntjes kijken, en het is ons gelukt! Rond de 50 dolfijnen hapten rond onze boot naar lucht, om vervolgens onder te duiken of speels rond te zwemmen. Gaaf om te zien, moeilijk om foto's van te maken, haha!

Die middag hebben we de 25 km zee die Java van Bali scheidt bevaren. De eerste activiteit is, zo kan het niet anders op Java, een vulkaan bezichtigen. Met jeeps zijn we naar een uitzichtpunt gereden om de zonsopgang bij de Gunung Bromo, de Gunung Semeru en 3 andere vulkanen te bekijken. Later zijn we per jeep naar de kraterrand van de Bromo gereden. Daar kregen we een kijkje in de keuken van deze rokende gigant.

Na al dit natuurgeweld was het tijd voor wat urban tegengewicht. Yogyakarta was onze stad van keuze. Deze grote stad heeft een heel mellow sfeertje, door alle batik-kunstenaars en studenten (batik is traditionele schilderkunst en er schijnen 45 (sic!) uni's te zijn in Yogya). Rond Yogya lagen nog wat zwaargewicht tempels. Borobudur en Prambanan zijn extreem oude boeddhistische en hindoestaanse tempelcomplexen, die kweet-nie-hoe-mooi tussen de rijstvelden lagen. In Borobudur leek Nienke meer de attractie, dan de eeuwenoude tempel. Allerlei chinezen, japanners en locals wilden met haar op de foto.

We schrijven dit stukje vanuit een internetcafe in Wonosobo. Vanochtend zijn we naar het Dieng Plateau geweest. Deze hoogvlakte heeft mooie uitzichten, vulkaankraters, meren en tempels. Na drie uur wandelen brak de hemel open. Sinds een week hebben we kennisgemaakt met het regenseizoen. We zijn bang dat het staalblauwe gordijn elke middag door God (of Allah (of Brama)) wordt dichtgetrokken, waardoor het zicht tot 10 meter wordt beperkt.

Dag!

N&S

ps. In de titel staan woorden die in Indonesie hetzelfde zijn als in Nederland. Handoek, spandoek, fiets, stang, postkantoor, onder en cipier zijn andere voorbeelden.

1. Karin:
    21 november 2009
    Ah nee, toch niet het een-na-laatste verhaal alweer...Zal jullie verhalen missen! Daarentegen wel fijn dat het ook betekent dat jullie snel weer in NL zijn! Tot snel, x ka
  2. Fam Roetert Steenbruggen:
    Hoi wereldreizigers,

Fijn dat het goed met jullie gaat en dat beetje regen...nou die neem je na al dat moooie weer maar op de koop toe !!
    Dat Nienke een attractie was wisten we eigenlijk al (misschien hangt haar foto over 100 jaar nog in de Aziatische huiskamers) ha..ha.haa..
    Prachtig om te vernemen wat jullie zoal ondernomen hebben. Geniet er nog lekker van kunnen jullie straks weer in Nederland genieten. Hartelijke groet en een dikke kus uit Dalfsen.
    Ap, Rikje, Josien, Leonie en Nick.
  3. MJ:
    21 november 2009
    Haa nog eventjes en ik kan jullie alweer begroeten in Nederland! Veel plezier de laatste weken!
  4. Zephalinde:
    21 november 2009
    Leuk leuk! Nienke, ik ben voor Goederenrecht aan het leren over Appartementsrechten. Moet steeds aan je scriptie denken! En het is inderdaad appartementseigenaarS (heel irritant, haha). Ik zal je verder niet vermoeien met saaie verhalen. Geniet nog even van de vrijheid daar! Liefs, Zephalinde (en groetjes van Wouter)
  5. Fam Roetert Steenbruggen:
    22 november 2009
    Time flyes when you have fun. We hebben nog geen spoor van heimwee of verveling gelezen. Geniet nog maar lekker van de laatste weken.
    groeten van Henk, Berber, Sanne en Bas
  6. Caro:
    22 november 2009
    Ehm... na jullie regenverhaal te hebben gelezen, moeten Daan en ik misschien nog wat langer op Gili blijven hangen...!!
    Have fun!
  7. Henk en Alie:
    22 november 2009
    Haa wereldreizigers, wat een mooie verhalen en belevenissen. Geniet er nog lekker van want het zit er al bijna weer op. Tot weerziens in het mooie dorp aan de Vecht.
  8. Etienne:
    22 november 2009
    Ik ga de verhalen ook zeker missen. Lees ze met veel plezier en hoop dat ook de laatste editie weer heel mooie verhalen te vertellen heeft. Veel plezier nog!
  9. de Renkummers:
    24 november 2009
    Wat mooi,dat er een droom van jou in vervulling is gegaan, Nienke!!Zoveel dolfijnen rondom jullie boot,prachtig!
    Wensen jullie "straks" weer een goede terugreis.
    Doei,doei, de Renkummers
  10. wil:
    24 november 2009
    Wat `n verhalen weer , werkelijk jaloersmakend !
    Geniet nog lekker eventjes van al dat moois daar.
    Tot snel in Dalfsen !

De buurtjes van de Grutterserf
  11. Charleen:
    26 november 2009
    Het ziet er mooi uit allemaal! Bijna weer terug! Geniet er nog even van...
  12. margot:
    26 november 2009
    Tot heeeeeel snel., nog veel plezier, snuif de laatste geurtjes goed op!..en nog gefeliciteerd Sander!

xmargot en de rest
  13. Fam Brinkhuis:
    30 november 2009
    Hallo Nienke en Sander,

Leuk om te lezen wat jullie allemaal doen daar! Als het goed is zitten jullie nu in Hongkong. Geniet van jullie laatste dagen daar, lekker shoppen?!
    Goede vlucht terug.

Groetjes John, Carola, Bo en Zheng