Haai!

30 oktober 2009 - Kota Kinabalu, Maleisië

Haai iedereen!

We zien nu dat de foto's de verhalen vooruit zijn gegaan. We horen jullie al denken bij de foto van de Orang Oetang: "Huh, hoe komt die Orang Oetang daar?" Een simpel antwoord is, we zijn op Borneo. Hieronder volgt een uitgebreider antwoord.

Melakka was de laatste stop op het vaste land van Maleisie. Een leuk dorpje, omdat er nog veel Nederlandse invloeden te zien waren. De smalle straatjes met grachten en de Nederlandse kaas deed ons aan thuis denken. Een stadswandeling bracht ons langs een 'Stadthuys', een begraafplaats met namen als 'Cornelis Pieterszoon' en een museum waar de VOC-tijd in beeld werd gebracht.

Na deze 'Nederlandse' stad, was het tijd om weer wat meer van de inheemse bevolking te zien. We zijn naar Kuching op Borneo gevlogen. Vanuit deze stad zijn we naar de Indonesische grens gereden om twee nachten in een Iban longhouse te slapen. Daar aangekomen moesten we hout sprokkelen voor een vuur en bamboe hakken om de rijst in te koken. De vrouw des huizes had nog een mooi flesje Lankau (letterlijk: schaduw) staan, om op te drinken. We waren dronken voor we aan tafel gingen! De tweede dag zouden we door de jungle gaan lopen, gaan zwemmen in een meer en een palmolieplantage gaan, maar onze gastvrouw moest bij een bijeenkomst zijn. Daar hebben we de Sarawakaanse minister van landbouw ontmoet, maar aangezien de rest van de bijeenkomst in het Maleisisch was, konden we niets verstaan. Na zo'n 4 uur gezeten te hebben, besloten we de laatste avond maar over te slaan en naar 'huis' te gaan. Terug in Kuching zijn we naar het Semenggok Orang Oetan Rehab Centre geweest (vandaar de foto) en hebben we een dagtrip naar Bako National Park gemaakt. Bij de laatste hebben we veel Proboscis Monkeys gezien, ook wel de Orang Belanda of Dutchmen genoemd. Niet echt een compliment, aangezien deze apen een enorme neus en dikke buik hebben.

In Kota Kinabalu (KK) waren we van plan de Mount Kinabalu te beklimmen. FAIL! Er was een wedstrijd bergbeklimmen bezig en bovendien was het onwijs duur. Deze activiteit hebben we laten schieten, waardoor er wel tijd was om te gaan raften en chillen aan het strand (op Manukan Island).

De mooiste activiteit op Borneo was het uitstapje naar Semporna. Vanaf daar zijn we naar Sipadan Island gevaren, om drie duiken te maken bij een 'vertical reef'. Deze duiklocatie behoort tot de top-10 duiklocaties ter wereld. White Tip Reef Sharks, Green Turtles, Barracuda's en Jackfish waren aan de orde van de dag. De volgende dag hadden we nog niet genoeg gehad van het duiken, en zijn we naar Mabul Island en Kapalai Island gegaan voor nog twee duiken. De mooiste dieren die we hier zagen, waren de Frogfish, Lionfish, Crocodilefish, Scorpionfish en de Banded Seasnake (als je door deze slang wordt gebeten, ben je in 20 minuten dood). Het gaafst was de Giant Grouperfish (http://www.cryptomundo.com/wp-content/uploads/man-sized-goliath-grouper1.jpg). Dit twee meter lange, 180 kilo wegende bakbeest was zelfs voor de divemasters een bijzondere ervaring!

Inmiddels zijn onze dagen in Maleisie geteld. Morgen vliegen we via Kuala Lumpur naar Bali. Het laatste deel van onze triologie gaat dan beginnen!

Kus uit KK!

Nienke en Sander

1. veronique:
    30 oktober 2009
    Het wordt een beetje standaard, maar weer zo'n te gek verhaal en avontuur zeg! En wat lijkt het mij te gek om die oeran oetangs in het echt te zien. Zo te lezen vermaken jullie je nog steeds prima, veel plezier op Bali! En tot snel. x Veer
  2. Bram:
    30 oktober 2009
    heb je nu op 1 van de foto's een survival hemd aan Theunissen?
  3. Nick Roetert Steenbruggen:
    30 oktober 2009
    Weer een leuk avontuur meegemaakt. En maar goed dat jullie je duikbrevet hebben gehaald en er veel plezier van hebben. Goede vlucht en geniet in Bali!
    Liefs Ap Rikje Josien Leonie Nick & Joey
  4. Zephalinde:
    30 oktober 2009
    Wat een mooi verhaal weer! Jullie vinden het straks maar saai, hier in ons kikkerlandje... Hier moet je genoegen nemen met een huismus of goudvisje. Geniet van de laatste trip! xxx
  5. Susan GK:
    Ha Sander en Nienke!
    Wou jullie nog even een geweldige tijd in Indonesie wensen, geniet er nog eventjes kan, voor je het weet zijn jullie weer in NL!!
  6. Fam Roetert Steenbruggen:
    31 oktober 2009
    Net Tarzan en Jane. Hebben jullie de lianen ook al ontdekt? Veel plezier daar nog. Tot lezens....

Gr HBS
  7. Ellen:
    2 november 2009
    Hi Nienke en Sander

al jullie verhalen gelezen, wat hebben jullie het supergaaf zeg!
    Zal nu nog even de foto's bekijken (kan ik nog net wat jaloerser worden).

Geniet!
  8. de Renkummers:
    7 november 2009
    Lieve Nienke en Sander!!
    Wat zijn jullie toch een prachtig stel samen,leuke foto"s!
    Apart om zover van huis in een dorpje terecht te komen waar de Hollandse invloeden nog zichtbaar zijn.
    Fijne tijd gewenst op Bali,
    Liefs, de Renkummers.
  9. Charleen:
    9 november 2009
    Haaiii! Wat een amazing story weer zeg...ook de foto van de helder blauwe zee is om jaloers op te worden, aangezien het hier koud wordt!! Have fun op bali (met de rest van de ShoQue-dames??) Volgens mij wordt het een 'heuse' reunie, gezellig hoor!
    Ondertussen ga ik weer lekker studeren:) Liefs en take care!
  10. Sander:
    12 november 2009
    It's an optical illusion of my shirt, bram!
  11. hans:
    13 april 2011
    heey!
    Wat een leuk verhaal zeg, heb er echt van genoten!
    Groet Hans!