Van Junglebroek tot Haute Couture

6 december 2009 - Brussels, België

En of het kan regenen op Java! Na het Dieng Plateau zijn we doorgereisd naar Bandung, waar nog allerlei culturele hoogtepunten op het program stonden. Bandung ligt echter ook wat hoger  tussen de vulkanen, dus het regende daar de hele dag. Na wat locals gevraagd te hebben of er nog verbetering in het weer zou komen ("ja, over 5 maanden is het regenseizoen voorbij"), zijn we met gierende banden gillende naar Jakarta getreind.

In Jakarta waren we dus een paar dagen eerder dan gepland, en dat betekende dat we lekker relaxed konden uitslapen en rondlopen. Een dagje sjoppen, een dagje naar Bogor (klein nabij gelegen plaatsje met botanische tuinen), een dagje cultureel oud Batavia en een dagje pretpark waren het gevolg. Hoewel Indonesie onwijs mooi is en we erg veel eilanden nog niet gezien hebben (we hebben 4 van de 17.000 eilanden bezocht), was het wel weer leuk om ergens anders heen te gaan. De Indonesiers zijn namelijk TE aardig: "hello, where you from??" hoor je elke drie stappen die je zet. Als je dan "Belanda" antwoordt, sta je minstens 5 minuten woorden als 'asbak' en 'knalpot' uit te wisselen.

Hong Kong kwam dus op een mooi moment! Dit is echt de droomstad voor elke vrouw! Er zijn hier miljoenen winkels (geopend van 10u tot 23u), waardoor we ook de meerderheid van onze tijd hier in winkels hebben gestaan (niet zonder resultaat!). We hebben onze backpacks dus omgekieperd en alle oude meuk eruit gegooid, om maar veel ruimte te maken voor nieuwe, hippe kleren. Bovendien sliepen we in een kamer van 3 bij 2 meter, dus daar zitten was niet echt fijn. Ook zijn we een dagje naar het grootste bronzen out-door Buddha (ja, je moet wat verzinnen om de toeristen te trekken). Daar was het wel erg fijn ontsnappen aan de drukte (er lopen hier enorm veel 'spleetogen', zoals ex-kamerlid AJ Boekesteijn hen in zijn betere dagen noemde), en de Buddha zelf (34m hoog, gelegen in de bergen van Hong Kong) was zeker de moeite waard. Uiteraard hebben we ook de skyline vanaf een bootje in de baai bekeken. Een must-have-done voor iedere zelfrespecterende toerist, maar dat maakte het uitzicht niet minder mooi.

Inmiddels zijn we alweer in dit koude, platte haastland. De tijd is omgevlogen en we hadden best nog een maandje extra rond willen dwalen. Toch is het ook wel weer gezellig om familie en vrienden weer te zien. Dit valt dus onder de noemer 'stoppen op het hoogtepunt'.

Bedankt iedereen dat jullie onze reisverhalen hebben gelezen!

Groeten van Nienke 'Shop' en Sander 'Aholic'

1. Zephalinde:
    6 december 2009
    Nog maar een paar dagen, dan zijn jullie alweer hier! Wordt een flinke culture-shock... Tot snel! Liefs, Zephalinde
  2. Fam Roetert Steenbruggen:
    Lieve wereldreizigers,

Fantastisch wat jullie allemaal meegemaakt en gedaan hebben!
    Jullie hebben ons goed op de hoogte gehouden hoe het jullie verging en daar waren we heel blij mee.
    Ook fijn dat jullie weer terug zijn op Nederlandse bodem c.q. regenwoud.
    We wensen jullie weer veel succes.

Groetjes Ap,Rikje,Josien,Leonie en Nick.
  3. Caro:
    6 december 2009
    Vast wel weer even wennen in ons koude kikkerlandje....!! Gelukkig is het bijna kerst en O&N: veel gezelligheid. Daan en ik hebben inmiddels (na bijna 3 weken!) Gili verlaten en zijn terug op Bali, nu in Padang Padang.
    Geniet van het weerzien met iedereen!!

Veel liefs Caro
  4. Daniële:
    Hoi Nienke en Sander!
    Wat jammer dat jullie al weer thuis zijn. Maar wel een super mooie reis gemaakt. Ik vond het leuk dat Caro en ik er een klein deel van hebben meegemaakt.
    Zelf zijn we zo lang op Gili blijven hangen dat we nu de rest van Bali en Java in de recordtijd van 4 dagen doen. Haha. Vandaag eindelijk mijn eerste surfles gehad in zuid Bali en morgen gaan we naar Yogjakarta.
    Fijne Sinterklaas met ShoQue! en groetjes aan iedereen. veel liefs
  5. Charleen:
    9 december 2009
    Nienke en Sander!
    Inmiddels weer thuis! In het ietwat donkere Holland;)
    Wat een leuke verhalen, en wat zijn jullie tijdens de reis goed op de hoogte gebleven van de Nederlandse politiek ('ex-kamerlid Boekesteijn')'.
    Ik heb de verhalen met veel plezier gelezen!
    Tot vrijdag (Nienke)!!
    xxx
  6. Rik en Marjan:
    14 december 2009
    He hoi Nienke en Sander,
    Fijn dat jullie r weer zijn. Al weer een beetje gewend aan de temperatuur en andere Westerse zaken? Groetjes en tot ziens.
    Rik en Marjan