Goodbye Vietnam, hello Malaysia!

1 oktober 2009 - Kuala Lumpur, Maleisië

Hey iedereen!

Hier weer een nieuwe aflevering van ons (bijna) wekelijks terugkerende column. Deze week: Saigon, Mekong, Cu Chi en Kuala Lumpur.

Na Nha Trang ons achterwerk te hebben laten zien, zijn we doorgereden naar Ho Chi Minh City (HCMC), ofwel Saigon. Deze stad was meer de moeite waard dan Hanoi. Bij de laatste waren er veel gelijkenissen met die van de nukkige Grunnigse stadjer, terwijl Saigon meer aandeed als de vrolijke Amsterdammer (inclusief de vele aanbiedingen van marihuana en de rondlopende hoertjes). Grappig is wel dat ook door de zuiderlingen Uncle Ho (communist in hart en nieren) op handen wordt gedragen. Na een dagje sightseeing in Saigon, zijn we naar de Mekong Delta geweest. Op deze trip hebben we gezien dat vrouwtjes voor 1 euro per dag een hele dag kokossnoepjes in wrappers aan het vouwen waren, hebben we gezien hoe rijstnoodles worden gemaakt en hebben we floating markets bezocht. De dag daarna zijn we naar de bekende Cu Chi tunnels geweest. Dit zijn de tunnels van zo'n 80 cm bij 80 cm waarin de Vietcong hun vijand bestookten. Dit 250 km gangenstelsel was voor de toeristen op een bepaald gedeelte iets groter gemaakt, zodat ook wij als ware guerilla's (20 m) door de gangen hebben geslopen. Na nog een nachtje te hebben geslapen en de dierentuin te hebben bezocht (die naast het History Museum lag die dicht was), zijn we vertrokken naar Kuala Lumpur (KL), Maleisie.

's Nachts om 1 uur konden we een bedje opzoeken. Dit hostel, en de meeste anderen, hanteren toch wat hogere prijzen dan we gewend waren in Vietnam, waardoor we nu in de meest waardeloze kamer van de hele reis zitten. Voordeel is dat we geen zin hebben in de koude douche, geen zin hebben in het bed en dus zo veel mogelijk in de stad zijn. Resultaat is het volgende: 20 km gelopen in twee dagen, zodat we China Town en The Golden Triangle geheel doorploegd hebben. Hoogtepunt was letterlijk en figuurlijk de Petronas Twin Towers. Ook leuk was de Batu Caves, met name vanwege de brutale apen die iedereen lastig vielen als ze iets te eten bij zich hadden. Maleisie is veel meer westers dan Vietnam. De meeste mensen spreken redelijk goed Engels, zijn wat dikker en rijden in auto's in plaats van brommerts. Shopping malls, bioscopen, goed openbaar vervoer en verkeersregels zijn hier meer aanwezig.

Morgen pakken we een bus richting de Cameron Highlands. Daar schijn je mooi te kunnen wandelen en het is fijn om de hectische steden weer eens te verruilen voor de het rustige platteland. We zitten nu aan de westkant van het land. Langs de kust gaan we naar het noorden, om vervolgens via de oostkant (incl. Taman Negara) af te dalen. We hopen door te reizen naar Singapore, om daar een vlucht te pakken naar Borneo. Dat alles zal echter in een volgend verhaal te lezen zijn!

Till next time!

Nienke en Sander

Ps. In Hoi An werd ons trots een huis laten zien die al 6 generaties binnen een familie was. Op de muur stonden strepen om aan te tonen hoe hoog het water elk jaar kwam. In 2006 kwam het water bijna tot de tweede verdieping. Ik hoop dat het huis er nog staat.

1. Roetertjes:
    1 oktober 2009
    Hehe, eindelijk een keer de eerste die reageert :)
    Misschien wordt het dan nog een beetje origineel..
    Maar eigenlijk ook niet; want het is nog steeds geweldig wat jullie doen, en jullie maken ons nog steeds jaloers (vooral door strandfoto's op te sturen). Geniet ervan in Maleisie!
    Ik zou even een mail sturen nu..

Liefs leo!

De prijzen in Vietnam waren misschien wel een beetje heel laag, stelletje knieperds! ;)
  2. Ap en Rikje:
    1 oktober 2009
    Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan. Het nieuwe fototoestel komt vast goed van pas, al hebben we daar nog niet zoveel van gezien. Ook de wandelschoenen niet voor niets gekocht, jullie worden nog echte wandelaars.
    Geniet van Maleisie.

Liefs pappa en mamma
  3. MJ:
    Meui hoor!
  4. Leonie:
    1 oktober 2009
    Arghhh, ben helemaal klaar met het " voetnoten ", krijg ik ook nog eens van die mooie verhalen voorgeschoteld. Fijn hoor, dat ogen-uitsteek-gedrag ;)

Enjoy!
  5. Fam Brinkhuis:
    2 oktober 2009
    Hey hoi daar,

Zwaar jaloers na het lezen van jullie verhalen!
    Blijf vooral genieten enne we blijven jullie volgen

Groetjes John - Carola - Bo - Zheng
  6. Berber:
    2 oktober 2009
    Wat een avonturen weer allemaal zeg! Leuk om te lezen hoor!
    Goed dat je geen tyfoons hebt gehad. Ik hoorde dat Ketsana naar Indonesie is vertrokken. Kijk je er wel een beetje voor uit? Wij verwachten hier vanavond een volgende tyfoon, maar gelukkig zijn we op Damascus veilig.
    Ga vooral door met alle leuke avonturen!

Liefs vanuit de Filippijnen, Berber.
  7. Jan Theunissen:
    3 oktober 2009
    geweldig om julie verhaal te lezen, gelukkig, dat jullie niets gemerkt hebben van de aardbeving in Sumatra, wat die Petronas Towers kunnen redelijk uitzwaaien op hun beentjes bij een grote schok, denk ik.
    Lekker genieten van de koelte in de Cameron Highlands!!!

Kus PapMam.
  8. Fam Roetert Steenbruggen:
    3 oktober 2009
    Zo te lezen zitten jullie goed op koers. Nog steeds geen heimwee naar erwtensoep en stamppot boerenkool? Het weer is er immers hier wel naar. Genoeg reden om de trektocht in zuid oost Azie voort te zetten. Laatste nieuws: dames volleybal spelen zondag de finale EK volleybal.
    Goede reis verder...
    groeten, Henk, Berber, Sanne en Bas
  9. wil:
    7 oktober 2009
    magnifiek, wat jullie daar allemaal meemaken.
    en...elke week `n leuk verhaal op de pagina ; knap hoor !
    Geniet nog maar lekker want voordat je `t weet ben je weer terug in het natte kikkerlandje !
    We blijven jullie volgen

Veel liefs , Fred, Wil en Manon
  10. veronique:
    8 oktober 2009
    Hey! Bedankt voor je mail, lief dat je aan mijn verjaardag denkt terwijl je aan de andere kant van de wereld zit. Zal je snel even terugmailen. Geniet van jullie tocht de komende dagen!

Dikke kus Veer
  11. Oma Theunissen:
    12 oktober 2009
    Ik heb al jullie enthousiaste verhalen gelezen wat een belevenissen allemaal, daar kunnen jullie sraks thuis nog weer van genieten denk ik. Ik ga donderdag voor een weekje naar Kreta, daar is het momenteel nog steeds 25*.
    Veel liefs van Oma.